تحلیل صفحات اینستاگرام با استفاده از ابزار Instagram insights

اولین و مهم‌ترین مسئله برای کسب‌وکاری آنالیز فعالیت‌های کاربران است؛ در واقع اگر کسب‌وکاری نتواند داده‌های مربوط به فعالیت‌های کاربران خود را رصد کند، در آینده‌ای نه چندان دور با شکست مواجه می‌شود! در ادامه نحوه آنالیز اینستاگرام رو به شما آموزش میدهیم

 اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی پیشرو توانسته چنین ابزاری را به صورت کاملاٌ دقیق و حرفه‌ای در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد تا کسب‌وکارها بتوانند شناخت دقیقی از کاربران فعال اینستاگرام خود داشته باشند. این ابزار در اینستاگرام insights نام دارد و تنها بر روی صفحات تجاری (Business Profile) فعال است! یعنی اگر نیاز به این ابزار دارید، ابتدا باید صفحه خود را تجاری کنید و سپس به این ابزار دسترسی داشته باشید.

ابزار Instagram insights برای آنالیز اینستاگرام

ابزار Instagram insights یک ابزار کاربردی در زمینه آنالیز اینستاگرام و رفتار کاربران در صفحه تجاری شما است؛ در واقع این ابزار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات زیادی دربارۀ کاربران خود کسب کنید.

 

برخی از این موارد عبارتند از:

  • امکان مشاهده تعداد پست‌های منتشرشده در زمان‌های مختلف
  • امکان مشاهده تعداد بازدید از صفحه در هفته گذشته به همراه گزارش افزایش یا کاهش آنها
  • امکان مشاهده تعداد کلیک انجام‌شده بر روی لینک بایو
  • امکان مشاهده تعداد کلیک بر روی دکمۀ دایرکت یا تماس
  • امکان مشاهده تعداد ذخیره پست‌های شما
  • امکان دسترسی به اطلاعاتی فراتر از تعداد بازدید در بخش ایستوری
  • امکان مشاهده موقعیت جغرافیایی اکثریت کاربران
  • امکان افزودن لینک به استوری در صورت داشتن ۱۰K دنبال‌کننده
  • امکان استفاده از تبلیغات اسپانسر اینستاگرام
  • امکان پرداخت دلاری کاربران در صورت داشتن حساب ارزی
  • امکان تبدیل صفحه اینستاگرام به فروشگاه اینترنتی
  • و…

در واقع با استفاده از حساب تجاری اینستاگرام می‌توانید بدون پرداخت هزینه به تمامی این اطلاعات دسترسی داشته باشید و کسب‌وکار خود را بر اساس آمار بدست آمده توسعه دهید! در ادامۀ این مقاله قصد داریم به آموزش ابزار Instagram insights بپردازیم و نحوه آنالیز اینستاگرام را توضیح دهیم. پیش از هر اقدامی باید مطمئن شوید صفحه اینستاگرام شما Public است تا بتوانید آن را به یک صفحه تجاری تبدیل کنید.

آموزش استفاده از ابزار Instagram insights

اکنون که صفحه اینستاگرام شما به یک صفحه تجاری تبدیل شده است، ابزار Instagram insights نیز بر روی اینستاگرام شما قابل دسترسی است. البته توجه داشته باشید تا یک هفته پس از تجاری کردن صفحه اینستاگرام خود به داده‌ای دسترسی نخواهید داشت و باید به مدت ۴ الی ۷ روز منتظر بمانید.

پیش از آنکه بخواهیم به سراغ بررسی این ابزار برویم، باید با فرهنگ لغت ابزار آشنا شویم تا راحت‌تر بتوانیم از آن استفاده کنیم. برخی اصطلاحات این بخش که اهمیت زیادی دارند، در همین بخش برای شما لیست کرده‌ایم.

فرهنگ لغت استفاده از ابزار Instagram insights

Impressions: به تعداد دفعاتی که یک پست دیده شده گفته می‌شود؛ اگر یک کاربر دو بار از یک پست بازدید کند، تعداد دیده شدن آن پست توسط آن کاربر ۲ است.

Engagement: این مورد نشان‌دهنده تعامل کاربران است! در واقع مجموع تعداد لایک، کامنت و تعداد ذخیره تصاویر یک پست را نشان می‌دهد و در بازاریابی اینستاگرام تعامل کاربران مسئله بسیار مهمی به شمار می‌آید. این بخش از insights Instagram به شما کمک می‌کند تا بتوانید پست‌های مورد علاقه کاربران صفحه اینستاگرام خود را شناسایی کنید و بر اساس سلیقه و علاقه آنها پست‌ منتشر کنید.

Engagement (تعداد لایک + تعداد کامنت + تعداد ذخیره / تعداد بازدید کل)*۱۰۰ =

Saved: نشان‌دهنده تعداد ذخیره‌شدن یک پست توسط کاربران است؛ هرچقدر تعداد آن بیشتر باشد، یعنی کاربران باز هم دوست دارند آن پست را مشاهده کنند. تعداد ذخیره یک عکس نیز یک عامل بسیار مهم در ایجاد پست اینستاگرام است؛ هرچقدر تعداد ذخیره عکس بیشتر باشد، یعنی کاربران دوست دارند دوباره آن عکس را در زمانی دیگر مشاهده کنند و می‌توانید با ایجاد پست‌هایی که تعداد ذخیره آن زیاد است، صفحه خود را محبوب‌تر کنید.

Reach: تعداد اکانت‌ها و کاربرانی که پست‌های شما را مشاهده می‌کنند؛ اگر یک کاربر ۱۰ بار از یک پست بازدید کند، عدد آن همان ۱ باقی خواهد ماند! بنابراین همیشه تعداد  Impressions بیشتر از Reach است. این کار به افزایش فالور واقعی اینستاگرام کمک می‌کند و آنالیز آن اهمیت زیادی دارد.

Likeتعداد دفعاتی که کاربران یک پست را لایک می‌کنند؛ هرچقدر تعداد لایک یک پست بیشتر باشد، صفحه شما محبوب‌تر می‌شود! لازم است بدانید اهمیت این بخش از Engagement کمتر است اما تاثیر مستقیم در افزایش آن دارد.

اکنون برای دسترسی به این ابزار کافی است وارد پروفایل خود شوید و بر روی آیکن آن کلیک کنید؛ آیکن مربوط به insignts را در تصویر زیر می‌بینید:

 

آموزش تحلیل صفحات اینستاگرام با استفاده از ابزار Instagram insights

 

 

این بخش آمار و ارقام زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که هر یک از آنها برای کسب‌وکارها مختلف حائز اهمیت است. بخش اول اکتیویتی Activity ، مربوط به نحوه فعالیت کاربران یا همان فالور های شما ، تعداد دفعات دیدن پروفایل ، تعداد دفعات دیدن لینک وبسایت شما ، تعداد اکانت‌ها و کاربرانی که پست‌های شما را مشاهده کرده اند و تعداد دفعاتی که یک پست دیده شده.

آموزش تحلیل صفحات اینستاگرام با استفاده از ابزار Instagram insights

 

  • Profile Visits : تعداد دفعاتی که کاربران یا فالوور ها از پروفایل شما بازدید کرده اند . این تعداد بازدید برای ۷ روز اخیر محاسبه شده است.
  • Website Clicks : تعداد دفعاتی که کاربران یا فالوور ها لینک وبسایت یا کانال تلگرامی شما در قسمت بیو را باز کرده اند.

در بخش دوم قسمت اکتیویتی ، بخش دیسکاوری Discovery قرار دارد که اطلاعاتی در مورد تعداد باز دید های اخیر از پست ها و تعداد کاربران یا فالوورهایی که پست شما را دیده اند ، در اختیار شما قرار می دهد.

آموزش تحلیل صفحات اینستاگرام با استفاده از ابزار Instagram insights

  • Reach: تعداد اکانت‌ها و کاربرانی که پست‌های شما را مشاهده می‌کنند؛ اگر یک کاربر ۱۰ بار از یک پست بازدید کند، عدد آن همان ۱ باقی خواهد ماند! بنابراین همیشه تعداد  Impressions بیشتر از Reach است. این کار به افزایش فالور واقعی اینستاگرام کمک می‌کند و آنالیز آن اهمیت زیادی دارد.
  • Impressions: به تعداد دفعاتی که یک پست دیده شده گفته می‌شود؛ اگر یک کاربر دو بار از یک پست بازدید کند، تعداد دیده شدن آن پست توسط آن کاربر ۲ است.

در این بخش مشخص می شود که تعدادی از کاربران بیش از یک بار پست شما را بازدید کرده اند و این نشانه اهمیت بالای پست شما هست.

هیچ اتفاقی در اینستاگرام اتفاقی نیست! اگر کاربران شما کاهش یا افزایش داشته‌اند یا تعامل آنها دچار تغییر شده است، حتما اتفاقی در کسب‌وکارتان رخ داده است. بنابراین مهم‌ترین مسئله تعامل دنبال‌کنندگان است که اگر تعداد دنبال‌کنندگان کاهش پیدا کند، ممکن است سبب کاهش تعامل آنها نیز شود. تغییراتی که در این صفحه به شما گزارش می‌شود، می‌تواند یک هشدار برای کسب‌وکارتان باشد و باید آن را جدی بگیرید.

در ادامه و در مقاله بعد آنالیز فالوور ها را خواهیم گفت :

بیشتر فالوور های شما از چه منطقه و شهری هستند ؟

رده سنی فالوورهای شما چیست ؟

چند درصد فالوورهای شما زن و چند درصد آنها مرد هستند؟

آمار بازدید پست های شما در چه روز هایی و چه ساعاتی از شبانه روز بیشتر بوده است؟

پس با ما همراه باشید تا با کمک هم بیشترین استفاده را از این شبکه اجتماعی پر کاربر داشته باشیم.

 

 

 


 

تحلیل صفحات اینستاگرام با استفاده از ابزار Instagram insights +آموزش (قسمت اول)
برچسب ها:                                                                                    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *