بدون تبلیغ ، موفقیت در کسب و کار تقریبا غیرممکنه . اما همه میدونن که تبلیغ کردن هزینه زیادی داره. در مواردی هزینه تبلیغ برای کالا، از تولید و توزیع آن پرخرجتره . با این وجود در دنیای معاصر روشهایی وجود داره که میتونید به کمک آنها با کمترین هزینه، کالا یا خدمات خودتون رو تبلیغ کنید.
در این مقاله به هفت روش رایگان، یا دستکم ارزان برای تبلیغ اشاره میکنیم. البته شاید شما بتوانید هزاران روش خلاقانه دیگر بیابید و از آنها بهره ببرید.
۱- وبلاگ و محتوای نوشتاری
هر روز تعداد زیادی کاربر، عباراتی رو در گوگل جستجو میکنند. فرض کنید شما لامپ کم مصرف تولید میکنید. کاربرها عباراتی شبیه «شکستن لامپ کم مصرف»، «قیمت لامپ کم مصرف» و «طول عمر لامپ کم مصرف» را جستجو میکنند. اگر در وبلاگ خود به سوالات کاربرها پاسخ بدید، میتونید نظر آنها را به محصول خود جلب کنید.

لازم است که محتوای نوشتاری شما مفید و قابل اعتماد باشه. یک محتوای بد میتونه به اعتبار شما لطمه بزنه و برای شما ضد تبلیغ بهحساب بیاد.
این روش تبلیغ (Content Marketing) یکی از معروفترین، موثرترین و ارزانترین روشهای تبلیغ در جهانه. البته لازمه که محتوای نوشتاری شما مفید و قابل اعتماد باشه. بازم میگم ، یک محتوای بد میتونه به اعتبار شما لطمه بزند و برای شما ضدتبلیغ بهحساب بیاید.
۲- ویدیو، حتی بهتر از نوشته
گوگل تنها جایی نیست که مردم در آن به جستجو میپردازند. یوتیوب بعد از گوگل پرطرفدارترین موتور جستجو هست. از طرف دیگر تماشای ویدیو از خواندن مقاله سادهتره . خود شما ترجیح میدید که ویدیویی در مورد تعمیر لامپهای کم مصرف ببینید، یا در این مورد مقاله بخوانید؟ یک محتوای ویدیویی جذاب و مفید میتونه از مقاله موثرتر باشه.
توجه کنید که با افزایش سرعت و کاهش قیمت اینترنت، رفته رفته سهم محتوای تصویری افزایش پیدا میکنه. پیشبینی میشه که مخاطب ویدیو بیشتر از مخاطب محتوای نوشتاری باشه. عکس هم در بازاریابی محتوا بیتاثیر نیست. برای نمونه اینستاگرام یکی از مهمترین بسترها برای تبلیغ با عکس هست. شاید خود شما هم کافهای را تنها به خاطر عکسهایی که در اینستاگرام دیدهاید انتخاب کرده باشید.
به عنوان تولیدکننده لامپ، بهتر است بجای ساختن تیزر تبلیغاتی، به مردم بیاموزید که با لامپهای سوخته خود چهکار کنند. مثلا شاید بتوانند با آنها گلدان، جامدادی یا آویزهای تزیینی بسازند. یک ویدیوی جذاب و مفید میتونه بین کاربرها دست به دست بشه.
۳- پاسخ به سوال کاربرها
کاربرهای زیادی در اینترنت سوال میپرسند. «از کجا لامپ کممصرف بخریم؟» «چطور لامپهای خراب را تعمیر کنیم؟» «لامپ کممصرف بهتر است یا چراغ LED». شما میتونید به این پرسشها پاسخ بدید. در پاسخ خود ، کاربرها را بهدقت راهنمایی کنید و در پایان آنها را به وب سایت یا فروشگاه خود دعوت کنید. هر چه باشد شما در کار خود بیشتر از کاربرهای عادی تخصص دارید. پس باید بهترین پاسخها از جانب شما باشد.
شاید تعداد کاربرهایی که پاسخ شما را میبینند زیاد نباشد. اما دقت کنید که آنها تصمیمشان را برای خرید محصول گرفتهاند. درنتیجه در این شیوه از تبلیغ، ارزش یک مخاطب، بیشتر از خیل مخاطبهای تصادفی است که تبلیغهای تلویزیونی را تماشا میکنند. همچنین فراموش نکنید که مخاطب پاسخ شما فقط کسی نیست که سوال را پرسیده است. کاربرهای زیادی همان سوال را دارند و پاسخ شما را میخونند.
۴- لباس، ماشین و ساختمان!
شاید بارها وسوسه شده باشید که تبلیغ خودتون رو بر روی بیلبوردهای کنار اتوبان نصب کنید. اما قیمت این بیلبوردها خیلی زیاده. ولی با هزینهای بسیار کمتر میتونید بر روی ساختمان خودتان تبلیغ کنید و عده زیادی هم این تبلیغ را ببینند.
همین کار را میتوانید بر روی خودروی خود هم انجام دهید. میتوانید آدرس سایت خود را پشت شیشه و یا روی بدنه ماشین خود بنویسید. هزینه این شیوه از تبلیغ بهمراتب ارزانتر از تبلیغ روی بدنه اتوبوس خواهد بود. اگر کمی خلاق باشید، میتوانید تبلیغ خود را چشمگیر کنید. مثلا فرض کنید آدرس یک وب سایت بر روی بدنه خودرویی آنتیک یا لوکس نوشته شده باشد. خیلیها کنجکاو میشوند و به سایت موردنظر مراجعه میکنند.
لباس، کلاه و کفش شما و دوستانتان هم میتواند محل خوبی برای تبلیغ باشد. دقت کنید که این لباسهای تبلیغی باید شیک و جذاب باشند و دوستان شما از پوشیدن آنها خوشحال شوند. اگر باعث خجالت آنها شوید، دیر یا زود لباس شما را کنار میگذارند.
۵- رسانهها و اخبار
البته گزارشهای تبلیغی رایگان نیستند و رسانهها معمولا برای مصاحبه با شرکتها پول میگیرند. اما اگر به هر دلیلی یک رسانه با شما یا یکی از کارمندهاتون مصاحبه کنه، میتونید از این فرصت استفاده کنید و از شرکت خود هم اسم ببرید. در این صورت باید هوشمند عمل کنید. اگر واضح باشد که دارید برای کسبوکار خود تبلیغ میکنید، به احتمال زیاد این قسمت از مصاحبه حذف میشه.
از طرف دیگه برخی رسانهها به طور اختصاصی به بررسی کسب و کارهای نو پا و کوچک میپردازند. برخی از این گزارشها اهداف تجاری ندارند و تنها با هدف حمایت از کارآفرینی تهیه میشن. ممکنه آنها از وجود شما خبر نداشته باشند و اگر با آنها تماس بگیرید، خوشحال شوند.
۶- مشتریهای راضی
از قدیم گفتهاند که کیفیت بهترین تبلیغه. یک مشتری راضی با دوستان خود در مورد تجربه خوبش حرف میزنه و آنها را به استفاده از محصول شما تشویق میکنه. در مقابل یک مشتری ناراضی دوستانش را از خرید منع میکند. وقتی یک دوست صمیمی از یک کالا بد بگه، خیلی بعیده که دلتون بخواهد آن کالا را امتحان کنید.
برای اجرای این روش، باید به هر مشتری، به چشم سفیر رایگان تبلیغاتی نگاه کنید و سعی کنید برای حداکثر کردن رضایت او کوشش کنید. حتما دیدهاید که برخی از دوستان شما در مهمانیها از یک برند خاص با تعصب طرفداری میکنند. خیلی بعید است که آنها از شرکت گوگل یا اپل پول گرفته باشند.
۷- مصالحه با رقبا
رقبای شما میتونن برای شما تبلیغ کنند، اگر شما هم برای آنها تبلیغ کنید. یکی از روشهای سنتی، روش تبادل لینک است. شما وبسایت رقیب خود را معرفی میکنید و آنها هم لینک شما را در سایت خود میگذارند.
از طرفی شما کالا یا خدماتی عرضه میکنید که بعضی از رقبای شما آن کالای بهخصوص را ندارند. در این صورت میتونید مشتریهای خود را به یکدیگر معرفی کنید. مشتریها هم از این تبادل راضی خواهند بود. چون با جواب «متاسفانه نداریم» مواجه نمیشوند.
این بار به شیوهای متفاوت
به کمک این هفت ایده میتونید تبلیغاتی موثر و ارزان داشته باشید. اما همانطور که گفتیم تعداد ایدههای ممکن خیلی بیشتر از این حرفها است. شاید بتونید این ایدهها را با هم ترکیب کنید و به ایدهای خلاقانهتر برسید. آیا شما روشی متفاوت برای تبلیغ رایگان در ذهن دارید؟