بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری؛ خریداران را میخکوب خود کنید
هر چقدر هم که محصولات یا خدمات شرکت شما فوقالعاده باشه ، اگر برای آنها تبلیغات نکنید، هیچکس از وجود آنها آگاه نخواهد شد. هدف از برنامهی تبلیغاتی، رسیدن به بیشترین مخاطبان ممکن و جذب مشتریان جدید، با کمترین هزینه است . اگر تبلیغات به درستی انجام بشه، میتونه به سرمایهگذاری فوقالعادهای برای کسبوکار کوچیک شما تبدیل بشه؛ ولی اگر به شکلی درست انجام نشه موجب هدر رفتن مقدار زیادی از پولهای نازنینتون میشه.
در واقع تبلیغات میتونه بازی ماهرانه و هوشمندانهای باشه . در اینجا به بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری اشاره میکنیم که میتونن در برنامهریزی، اجرا و نظارت بر برنامهی تبلیغاتیتون، به شما کمک کنند.
۱. مخاطبان هدف خود را بشناسید
کمپین تبلیغاتی باید در جهتِ رسیدن به بازار جاویژهی شما عمل کند. بازار جاویژه بخش حاشیهای کوچیکی از بازار است که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده است. یکی از اشتباهات رایج، ارائهی تبلیغاتی کلی است که به زبان مشتریان بالقوهی شما صحبت نمیکند یا توجه آنها را به خود جلب نمیکند. از خودتون بپرسید که قصد دارید چه نوع مشتریانی را به خود جذب کنید و کاری کنید که تبلیغات شما به طور خاص با آنها ارتباط برقرار کند.

۲. از مزیت رقابتی تان بهعنوان برگ برنده استفاده کنید
یکی از نکات مهم در تبلیغات، برجسته کردن جوانب مثبت کسبوکار شماست؛ یعنی همون عواملی که موجب مزیت رقابتی شما میشوند. آگهیهای تبلیغاتی بسیار زیادی وجود دارد که هوشمندانه ساخته شدند ولی در فروش مزیتهای ویژهی محصول یا خدمات تبلیغشده ناتوان هستند. تا زمانی که این مزایا را برجسته نکنید تبلیغات ارزش ویژهی محصولات شما را به مشتریان بالقوه نشان نمیدهد.
۳. تصویری از خود در ذهن مشتری ایجاد کنید
وقتی در بزرگراه با سرعت در حال حرکت هستید، به راحتی متوجهِ تابلوهای تبلیغاتی کوکاکولا میشوید. در واقع محصولات فراوانی وجود دارند که آنها را از روی شکل بستهبندی یا لوگویشان تشخیص میدهید. باید بدونید که تصویر در تبلیغات و ترویج کسب و کارتون اهمیت زیادی داره. بسیاری از تبلیغکنندگان برای ایجاد تصویری همیشگی در ذهن مشتریان تلاش نمیکنند و فرصت تأثیر گذاشتن بر مشتریان احتمالی خود را از دست میدهند.
۴. برای پول درآوردن، باید پول خرج کنید
راههایی برای صرفهجویی در هزینهها وجود داره ولی در تبلیغات نباید خصاصت به خرج بدید و کیفیت را فدای کاهش هزینهها کنید؛ زیرا این کار بر میزان فروش تأثیر میگذارد و این تأثیر موجب تغییرِ نتیجهی نهایی میشه. همیشه تبلیغات موفق، هزینه دارد و به همین دلیل هم مؤثر است!
۵. تبلیغات را در مکانهای مناسبی قرار دهید
یکی از بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری، تبلیغات مناسب در محل مناسب است. ممکن است که مجله، ایستگاه رادیویی یا حتی برنامهی تلویزیونی مورد علاقهی شما، برای مخاطبان هدفتان جذابیتی نداشته باشد. شما باید در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید تا آنها را بهتر بشناسید و بدونید که چه چیزهایی را مطالعه میکنند، چه برنامههایی را تماشا میکنند و به چه چیزهایی گوش میدهند. سپس، تبلیغات را در رسانهی مناسبی قرار بدید تا بتونید پیامتان را به بازار هدفتان برسانید.
۶. اجازه ندهید که بودجه، بر مدیریت کمپین تبلیغاتیتان اثر بگذارد
درست است که با اختصاص دادن مبلغ مشخصی در ماه برای تبلیغات کار دفترداری و حسابداری شرکت خود را سادهتر میکنید ولی اگر شما نیز مانند بسیاری از کسبوکارها فراز و نشیبهای فصلی داشته باشید اختصاص دادن مبلغی ثابت برای تبلیغات موجب میشود تا در زمانهای رکود تجارتتان بیش از حد لازم برای تبلیغات هزینه کنید و در زمانهای رونق کسبوکارتان برای تبلیغات و جذب مشتری، به اندازهی کافی هزینه نکنید. یکی از اشتباهات بسیاری از صاحبان کسبوکارها این است که بودجهی خود را بر اساس نیازهای تبلیغاتی فصلیشان تنظیم نمیکنند.
۷. از رسانههای متنوعی استفاده کنید
بسیاری از صاحبان کسبوکارها بر اساس قیمت و نرخ بالقوهی بازدهی بهترین مکان برای تبلیغات را انتخاب میکنند و پس از مدتی متوقف میشوند. در تبلیغات هم مانند سرمایهگذاری نباید همهی تخممرغهایتان را در یک سبد بگذارید. پولهایی را که قصد دارید برای تبلیغات هزینه کنید، در بینِ انواع رسانههای مناسب برای مخاطبان هدف و بودجهتان پخش کنید.
۸. سعی نکنید برای همه جذاب باشید
هیچ محصول یا خدمتی وجود نداره که برای همه جذاب باشه. بسیاری از صاحبان کسبوکارها از جمله مدیران شرکتها سعی میکنند راههایی را برای دسترسی به تمام بازارها پیدا کنند. ولی به طور معمول این روش عملی نیست. این کار میتونه برای کسبوکارهای کوچکی که نمیتوانند همزمان در چند بازار فعالیت کنند، به فاجعه منتهی شود. پس بهتر است که بازار هدف خود را بشناسید و بهترینهای خود را به مخاطبانتان ارائه دهید.
۹. تبلیغات خود را از پیش، آزمایش کنید
اگر پول و زمان کافی برای سرمایهگذاری بر روی گروههای کانونی (focus group) دارید، میتوانید تبلیغات خود را بر روی افراد دیگر آزمایش کنید و واکنش آنها را بسنجید. آیا آنها پیامی را که میخواهید منتقل کنید درک میکنند و میپذیرند؟ اگر چنین نیست، بفهمید که چگونه میتوانید پیامتان را به شکل مؤثرتری به آنها منتقل کنید. البته راههای ارزانتری نیز (در مقایسه با گروه کانونی) برای آزمایش تبلیغات شما وجود دارد. برای نمونه میتوانید از پرسشنامه استفاده کنید.
۱۰. بر تبلیغات خود نظارت کنید
شما به راحتی میتونید از مشتری یا اربابرجوع بپرسید که چگونه با محصولات یا خدمات شما آشنا شده است. با وجود اینکه انجام این کار بسیار ساده است، ولی بسیاری از صاحبان کسبوکار، به خود زحمت انجام آن را نمیدهند. دانستن اینکه مؤثرترین عناصرِ آگهیهای تبلیغاتی شما کدام عناصر هستند و کدام رسانهها سودآورترین فرصتهای تبلیغاتی را برای شرکت شما فراهم میکنند، بسیار سودمند است.