ترفندها یا شگردهای خاص در تبلیغات:

ترفندها یا شگردهای خاص در تبلیغ که معمولاً جهت پیشبرد در اطلاع رسانی و فروش از آنها استفاده می شود عبارتند از : جایزه، برگ تخفیف ، مسابقه ، قرعه کشی و… که برای دستیابی به فروش بیشتر و تشویق مخاطب به خرید استفاده می شود .

صحت ونوع این شگردها با توجه به نوع مخاطب ، نوع محصول و بودجه در نظر گرفته شده برای ارائه این شگرد بسیار مهم است .

مراحل تهیه یک آگهی :

برای تهیه یک تبلیغ از هر نوع و با هر روشی مراحل زیر باید طی شود این مراحل در مورد هر روش نام خاصی به خود می گیرد :

۱- ایده پردازی: اولین چیز برای تبلیغ، همان پیام است. بنابراین یک ایده خوب و مناسب و منحصر به فرد کمک شایانی در القای پیام به مخاطب از هر رسانه ای خواهد کرد. بزرگان تبلیغات دنیا همگی دارای ایده های خوب و خلاقانه بوده اند و به همین واسطه رشد کرده اند.

گاهی یک ایده خوب نقاط ضعف مراحل دیگر را می پوشاند. همانطور که اگر ایده ای نامناسب، ضعیف و تکراری باشد هر چقدر در مراحل دیگر تهیه تبلیغ خوب عمل شود شاید نتیجه مطلوب را بدنبال نداشته باشد .

۲- طراحی : پس از یافتن ایده، این ایده باید پرداخت شود. طراحی صرفاً به معنای کشیدن یک طرح یا تصویر نیست بلکه به معنای طرح یک برنامه مناسب جهت القای ایده ( پیام ) به بهترین نحو ممکن است . یک طراحی ممکن است بدون استفاده از تصویر و صرفا به کلمات با یک گفتار ختم شود .

۳- تایید طراحی : تبلیغ همیشه برای یک کارفرما تهیه می شود که هر چقدر هم از تبلیغات چیزی نداند و طراحی آگهی اش را هم به یک متخصص و کارشناس خبره تبلیغات داده باشد بسیار مهم و تعیین کننده است .

یک آگهی خوب علاوه بر داشتن ویژگیهای یک تبلیغ خوب باید در جهت اهداف و سیاست های کارفرما باشد ، ضمن اینکه بدون تایید کارفرما نباید وقت و هزینه بیشتری برای یک ایده یا طرح گذاشت ، زیرا مرحله اول ( ایده ) و مرحله دوم ( طراحی ) یک سوژه ممکن است چندین ساعت به طول بینجامد.

۴ – تغییرات و پرداخت نهایی : وقتی نظر کارفرما و کلیه تصمیم گیرندگان صاحب آگهی با ایده و طرح یک متخصص تبلیغات آمیخته شود ، یک آگهی خوب و کامل آماده می شود.

۵- ساخت : حالا زمان ساختن و به عمل در آوردن ایده ها و طرح هاست. این مرحله ی بسیار مهمی است ، زیرا یک ساخت خوب از یک طرح متوسط آنرا خوب جلوه می کند وی ک ساخت ضعیف از یک طرح عالی آنرا تا حد متوسط پایین می آورد. بنابراین برای ساخت یک آگهی ( با هر روش و رسانه ای ) باید از متخصص خبره آن در همان رسانه استفاده کرد. الزاما ایده دهنده، طراح و سازنده یک آگهی نباید یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

۶- اجرا : اجرای آگهی ساخته شده نیز به اندازه همه مراحل نقش مهمی دارد . این مرحله پل ارتباطی تبلیغ با مخاطب است و تمام مراحل اول تا آخر تهیه آگهی را در بر دارد . این امر نیز باید به یک مجری خوب و با تجربه سپرده شود.

 

ترفندها یا شگردهای خاص در تبلیغات:

 

تعاریف دیگر :

دو عبارت بسیار پر کاربرد و رایج در صنف تبلیغات که آگاهانه و نا آگاهانه ، بجا و نابجا از زبان فعالان تبلیغاتی شنیده می شود عبارتند از:

برند Brand: یک مارک تجاری یا یک محصول با نام تجاری است که دارای جایگاه و شخصیت ویژه و نیز شهرت نسبی باشد. آنچه مسلم است این است که آنچه یک مارک تجاری را به یک شخصیت و شهرت می رساند و تبدیل به (برند) می کند در درجه اول تبلیغات خوب و سپس حفظ کیفیت آن محصول ( کالا یا خدمات ) می باشد.

کمپین تبلیغاتی : برای هر سازمان تبلیغ دهنده توسط مشاور تبلیغاتی آن سازمان و یا روابط عمومی آن سازمان بر اساس بودجه ، سیاست های کارفرما، نوع و محصول و اهداف تبلیغ نوشته و اجرا می شود. که این برنامه ریزی براساس موارد ذیل صورت می گیرد:

۱- بودجه تبلیغاتی

۲- زمان بندی مشخص

۳- روش تبلیغ ( رسانه )

 

دکتر امیرعبدالله ستوده (دکترای تحقیقات بازار) پیرامون کمپین های تبلیغاتی می گوید: بحث پیرامون طراحی کمپین تبلیغاتی یک بحث جدید در حوزه عملکرد تبلیغات می باشد.

پس از بیست سال محرومیت ازحضور در رسانه های تبلیغاتی و محدودیت های گسترده در راه تبلیغ و ترویج محصولات وخدمات ، امروزه با زیاده روی وکج روی های بسیاری در این حوزه توسط مشاوران تبلیغاتی وصاحبان آگهی مواجه شده ایم.

در بیش از یک دهه اول پس از انقلاب با توجه به شرایط بحرانی جنگ تحمیلی رقابت شدیدی بین تولید کنندگان در راستای تولید و فروش محصولات تجاری حاکم نبود، تبلیغات بیشتر حول موسسات مالی و بیمه در گردش بوده و پیام های بازرگانی بیشتر شاخص های این گروه را عمدتا”در گروه بانک ها و جوایز آنها در راستای تامین منابع مالی ارزان قیمت ، شامل می شد. اما از حوالی سال ۱۳۷۴ به بعد رفته رفته تبلیغات بازرگانی حضور گسترده تری در رسانه های عمومی یافت و جایگاه خود را به عنوان یک صنعت در سالهای واپسین قرن بیستم در ایران پیدا نمود.

این رخداد در تاریخ آمریکا و اروپا در دهه ۱۹۷۰ وسالهای ابتدایی دهه ۱۹۸۰ به وقوع پیوست.       (در آمریکا چند سال زودتر از اروپا رخ داد).

روشهای تبلیغ

(ابزارها و رسانه های گوناگون برای انتقال پیام تبلیغ کننده)

۱- تبلیغات محیطی

۲- تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

۳- تبلیغات مطبوعاتی و کتب جامع

۴- تبلیغات چابی نامنظم

۵- تبلیغات اهدایی

۶- تبلیغات مجازی

۷- تبلیغات به روشهای دیگر

 


 

روش های تبلیغاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *